Шаблоны Joomla 3 здесь: http://www.joomla3x.ru/joomla3-templates.html

Якими бувають шатуни?

Категория: Технозона
Создано 08.12.2014 Автор: Максим

miniШатуни - складова частина трансмісії будь-якого велосипеду. Їхня роль проста, але в одночас важлива - перетворення мускульної сили велосипедиста в рух.

Сукупність передніх зірок називається системою, сукупність задніх зірочок - касетою (трещіткою). Система та касета взаємодіють за допомогою цепу. Розрізняють правий та лівий шатуни. На правому кріпиться система з одної, 2-х, 3-х зірочок з різною кількістю зубів. Найпростіший варіант системи та касети, це коли вони мають по одній зірочці спереду і ззаду. (синглспід).

На бюджетних велосипедах блок передніх зірочок виконаний у вигляді нерозбірної конструкції. Якщо у вас такий випадок, доведеться змінювати як правий, так і лівий шатун. Велосипеди середньої і верхньої цінових категорій оснащені розбірними на системі зірочками. Зносилася зірочка, придбав нову та замінив, без зміни шатунів. Необхідність заміни шатунів виникає також при їх поломці або пошкодженні. Знімати шатуни (один або обидва) необхідно ще для того, щоб дістатися до каретки (для її регулювання, заміни тощо).

Слід звернути увагу, що не всі передні системи та задні касети взаємодіють між собою. Але про це розмова піде наступного разу. В ній розповім, яким чином можна компонувати систему та касету.

Кріпляться шатуни на каретку. Це елемент трансмісії, який дозволяє шатунам вільно виконувати обертально-поступальні рухи. Велосипедні каретки найчастіше бувають трьох типів: Octalink, каретка квадратного перетину та ISIS. Ці три поняття дають нам можливість зрозуміти, яким чином на осі сидить шатун.

Octalink. Каретки такого типу оснащені круглим перетином, а кінці вісі каретки мають 8 виступів. Такими каретками та шатунами оснащують велосипеди верхнього і середнього цінового діапазону. Найчастіше шатуни з посадкою на Octalink-каретку можна зустріти на дорогих гірських та шосейних велосипедах. (приклад SHIMANO DEORE LX / XT і XTR.) Але все частіше вище вказаний варіант зустрічається на велосипедах середньої цінової лінійки.

Octalink vtulka

Посадити шатун на вісь такої каретки можна за допомогою спеціального порожнистого болта під внутрішній шестигранник на 10. Для захисту від бруду використовуються пильники, які угвинчуються в шатун. Вісь каретки зроблена полою. Тобто, традиційному знімачу не буде в що впертися. Без спеціального знімача не обійтися.

octalink

Каретка квадратного перетину. Шатуни квадратного перетину (або традиційної форми) використовуються на велосипедах середнього цінового діапазону (наприклад для SHIMANO - на обладнанні DEORE, ALIVIO, ACERA). Хоча на новому обладнанні цих класів почали застосовувати OCTALINK. На каретках такого типу кінці осі каретки мають квадратний перетин.

kvadrat

Шатуни притягуються гвинтом, який вкручується у вісь. Гвинт має головку під внутрішній шестигранник 8 мм. На гвинт надівається пластмасовий пильник. Для втановлення таких шатунів потрібен тільки шестигранний ключ на 8 (краще з довгою ручкою). В бюджетних варіантах, замість шестигранника може бути гвинт на 10. Після встановлення шатунів на таку каретку, рекомендується їх підтягнути через тривалий час. Це унеможливить зривання різьблення або деформацію гнізда в каретці. Для знімання шатунів такого типу потрібен звичайний знімач та ключ на 22, або гайковий ключ.

kvadrat shatun

ISIS. В противагу Octalink була розроблена інша система шліцьового з'єднання з віссю каретки - ISIS. На відміну від форми шліців Octalink, запатентованої Shimano, ISIS має більш просту і технологічну форму (сплайн) посадочних шліців.

ISIS karetka

До речі цю технологію, запатентовану Shimano, використовує багато виробників кареток та шатунів.

shatun isis

На новому обладнанні SHIMANO (групи XTR2003 і SAINT) зустрічається каретка-моноблок, коли правий шатун конструктивно об'єднаний з віссю каретки. Для обслуговування такої каретки і шатунів необхідний спеціальний інструмент.

При заміні та покупці нових шатунів потрібно підбирати їх виходячи з типу каретки, яка встановлена на велосипеді.

Необхідність заміни шатунів виникає також при їх поломці або пошкодженні. Знімати шатуни (один або обидва) припадає ще для регулювання або заміни каретки. Потрібно стежити за правильним затягуванням педалей і кріпленням до валу каретки, ослаблі з'єднання можуть призвести до зривання різьблення або деформації гнізда під каретку.

Шатуни переносять дуже великі навантаження, а тому при виборі потрібно звертати увагу на сплав, з якого вони виготовлені. Шатуни виготовляють з алюмінієвого сплаву, титану, вуглецевого волокна, хромованої сталі, дешевої сталі. В бюджетних велосипедах частіше зустрічаються шатуни виготовлені з дешевої сталі - вони важкі та не надійні. Друге місце займають алюмінієві шатуни. Вони відносно легкі та надійні, в порівнянні, з шатунами з низькосортної сталі. Алюмінієві шатуни бувають гарячого та холодного кування. Холодне кування дає додаткову міцність та легкість без підвищення ризику поломки. А шатуни Shimano "Hollowtech" виготовляють з алімінію методом холодного кування та вставкою спеціальної стальної пластини, яка потім видаляється. Після застигання пластину видаляють. Лишається пустота, яка зменшує вагу шатунів і при цьому не зменшується їх міцність. Середня вага звичайних алюмінієвих шатунів коливається в межах 800-1000 грамів.

Технологія виготовлення шатунів з титану та вуглецю дуже дорога. Однак вона дозволяє полегшити конструкцію системи в рази. Тому шатуни з таких сплавів частіше всього можна зустріти на шосейних велосипедах та байках, де дійсно потрібно зменшити вагу велосипеду.

Велосипедистам, яких лише цікавлять прогулянки, не раджу над цим заморочуватися. В інакшому випадку ви та ваший велосипед захворієте на хворобу втрати ваги велосипеда. Катайте з друзями та самі, катайте в радість, просто катайте! Бажаю Вам лише здоров'я.

Коментарі:

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить

Wednesday the 22nd. (C)zig-zag.org.ua ---> При взятті матеріалів, фотографій з сайту, активний лінк обов'язковий!